top of page

ד"ר חנה אלונים – מייסדת ומנהלת מרכז מפנה

ד"ר חנה אלונים, Ph.D בבריאות הנפש מאוניברסיטת אנגליה רסקין קיימברידג', מומחית בהפרעות התפתחותיות בספקטרום האוטיזם, בריאות הנפש של התינוק. פיתחה וייסדה את גישת מפנה, ועומדת בראש מרכז מפנה לטיפול, הדרכה ומחקר מאז 1987. ד"ר אלונים בעלת ניסיון קליני מאז 1972, הרצתה ולימדה באוניברסיטת חיפה, אוני' תל-אביב, וסמינר הקיבוצים, באוני' באזל וציריך בשוויץ,  אוני'   UCLA בארה"ב, באוני' יאש ברומניה, ואוני' בייג'ין בסין. מחקריה מתפרסמים בכתבי עת בינלאומיים.

ד"ר אלונים הקימה ועומדת בראש בית הספר להכשרת מטפלים עפ"י גישת מפנה ביחידת ההמשך ביה"ס לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת בר-אילן, מאז שנת 2001.

בשנת 2007, בעקבות מחקר פורץ דרך, אלונים פיתחה את הכלי לאיתור מוקדם של חשד לאוטיזם בקרב תינוקות ©ESPASSI אשר נוסה לראשונה כפיילוט, ביחידה לאבחון אוטיזם בתינוקות במרכז הרפואי ע"ש סוראסקי (איכילוב) בתל אביב בשנים 2007 -2012 ונלמד בארצות שונות.

אלונים הנה חברה בוועדה לקלסיפיקציה של אוטיזם ICF בארגון הבריאות העולמי ,WHO,  2016. היתה חברה בוועדת הלסינקי למחקר רפואי בבית החולים ע"ש רבקה זיו בצפת במשך  20 השנים האחרונות.

ד"ר חנה אלונים – מייסדת ומנהלת מרכז מפנה

פרולוג

ממדי תופעת האוטיזם בעולם צמחו בשלושת העשורים האחרונים באופן קיצוני, והגיעו להיקף של 2% מכלל האוכלוסייה. למרות שאין עדיין ממצאים אמפיריים מספקים באשר לסיבת האוטיזם, ההתייחסות העדכנית לתסמונת האוטיזם הנה נוירו-ביולוגית, על רקע של אפי-גנטיקה; שילוב בין פקטורים גנטיים וסביבתיים. בשנים האחרונות נמצאו למעלה מ 1200 גנים בעלי זיקה לספקטרום האוטיזם, אשר פענוחם המלא יוכל לקדם את המדע בתחום זה. הבנות חדשות בתפישת האוטיזם הביאו להקמת תכניות טיפוליות וגני תקשורת, אך עדיין לא ניתנת תשומת לב לתכניות מניעה בגיל הינקות.

גידול ילד עם אוטיזם הינו אתגר לכל בני המשפחה. ילדים עם אוטיזם הם בעלי צרכים הדורשים הבנה עמוקה ותובנה מצד ההורים והמטפלים שלהם. ניסיוני עם אלפי משפחות, לימד אותי שהמשאבים הפנימיים של המשפחה הנם קריטיים להתפתחות של ילדיהם. המטפלים, לעומת זאת, למרות חשיבותם הרבה, משמשים אך כגשר מנחה ומסייע בידי ההורים להשיג את מטרותיהם. תפישה זו הנה הרציונל עליו מבוססת המתודה במרכז מפנה.

מרכז מפנה הוקם בשנת 1987 והיה הגוף הראשון לטיפול בפעוטות המאובחנים בספקטרום האוטיזם, בארץ ובעולם. ייחודו של מרכז מפנה הנו בתפישה המערכתית הרואה את הפעוט כחלק מהמערך המשפחתי אשר לכל אחד ממרכיביה השפעת גומלין על סך כל המשפחה. אי לכך פותח קונספט של עבודה משפחתית אינטנסיבית בת 3 שבועות, בה נלמדים הצרכים של כל ילד, של כל משפחה, ומוצעים לה כלים עמם היא יכולה להמשיך את הטיפול בביתה בהדרכת צוות מפנה, ובעזרת מטפלים מיומנים שהוכשרו בביה"ס להכשרת מטפלים עפ"י גישת מפנה באוניברסיטת בר אילן, שהוקם בשנת 2001.

שלושים וחמש שנים של התבוננות, טיפול ומעקב מגובה במחקרים במאות רבות של ילדים ומשפחותיהם, מכל המגזרים והתרבויות הן בארץ והן בחו"ל, הביאו לפיתוח הנחות יסוד מכריעות אשר יש להן השפעה בינלאומית. ממצאי מחקר הדגל בנושא איתור מוקדם שנעשה במרכז מפנה במשך למעלה מעשור, מצביעים על שמונה סימפטומים מנבאי סיכון להתפתחות אוטיזם, כבר בשנת החיים הראשונה. בעקבות כך, פיתחנו את כלי האיתור המוקדם ©ESPASSI אשר נוסה כפיילוט במרכז הרפואי ת"א ונלמד היום בארצות רבות. אנו גאים על תרומתנו האוניברסאלית, ובהקמת מרכזי טיפול נוספים בגישת מפנה.

לעיתים קרובות נשאלתי מהו הדבר הגורם לשינויים בבני המשפחה ובמיוחד בתינוק. ובכן, הנחת היסוד שלי מבוססת על ארבעת המרכיבים הבאים ועל השילוב ביניהם:

  • האיתור המוקדם והגיל הצעיר מאוד של התינוקות בטיפול

  • הגישה הטיפולית ההוליסטית, שנותנת מענה לכל קשת ההתפתחות של התינוק

  • הראיה המערכתית, המטפלת בקשיים ובחרדות המאפיינים משפחות במצב לחץ וחוסר וודאות

  • עבודת המטפלים המיומנת והמסורה המושקעת בתהליך זה

 

אני מבקשת להביע תודות לאנשים היקרים בקרן מפנה שוויץ שמלווים אותנו שנים רבות ומאפשרים את התפתחותנו זו, לחברי הוועד המנהל המלווה אותנו מזה 30 שנה בהתנדבות מלאה, למוקירינו ולמשפחות הרבות בארץ ובחו"ל, ולצוות מפנה המסור שמוכיח בכל יום שאכן ניתן לעשות מפנה!

bottom of page